– latura relational-valorica a personalitatii
– caracterul este totalitatea insusirilor psihice stabile care se exprima prin valorile promovate si prin atitdinile unui om in raport cu diferite domenii ale vietii socaile si in raport cu sine
– acesta pune omul in relatie cu lumea prin intremediul sistemului de atitudini-valori
– in timp, atitudinile se organizeaza, se structureaza, se ierarhizeaza astfel incat caracterul capata o dimensiune sistematica
– modul cum se impune o trasatura, cum devine ea in istoria unui individ este propriu acestuia
– Caracterul este dobandit, se formeaza in timp
– portretul psiho-moral al unei persoane poate fi conturat prin intermediul trasaturilor de caracter
– trasaturile de caracter reprezinta pozitii ale subiectului fata de cei din jur, un mod de a se raporta la evenimentele existentei sale in lume
– atitudinea reprezinta modalitatea de raportare la o clasa generala de obiecte sau fenomene si prin care persoana se orienteaza subiectiv
– nu orice trasatura de caracter reprezinta o atitudine, ci este necesar ca trasatura in cauza sa fie definitorie, esentiala, durabila, asociata cu o valoare morala si exprimata cu o anumita intensitate
– atitudinea este o structura psihica sintetica ce cuprinte elemente cognitive, afectiv-motivationale si volitive
– atitudinea este formata din 3 segmente:
- decizional
- directional
- executiv
– atitudinea se manifesta in comportament prin interemdiul actiunilor voluntare
– relatiile dintre atitudini se structureaza si in raport cu obiectul atitudinii: fata de ce anume se exprima, se raporteaza
– clasificarea atitudinilor (cele mai importante):
- fata de sociatate --> exprima pozitia fata de societatea in care traim, fata de institutiile ei si, mai ales, fata de ceilalti semeni
--> ex: cinste, corectitudine, sinceritate, altruism, deschiderea spre altii, toleranta, bunatatea, spiritul de intrajutorarea si de sacrificiu, dar si opusul acestor trasaturi
- fata de munca --> exprima raportarea la propria activitate, la cerintele acesteia, la rezultatele asteptate, si realizate
--> ex: harnicie, constiinciozitate, exigenta, autoexigenta, disciplina, punctualitate, responsabilitatea, asumarea erorilor, initiativa, creativitate, dar si opusul
- fata de propria persoana --> exprima raportarea la propriu eu fizic, social si spiritual
--> ex: admiratie fata de propriul eu, incredere in sine, modestie, demnitate, spirit autocritic, dar si opusul acestor trasaturi
– pentru a schita intr-adevar portretul psiho-moral al unei persoane este necesar sa fie luate in calcul si trasaturile voluntare de caracter (ex: fermitate, perseverenta, stapanire de sine, curaj, spirit hotarateroism etc.)
– Allport propune urmatoarea organizare sistematica a caracterului:
- trasaturi cardinale --> sunt 2-3 trasaturi definitorii
- trasaturi primare --> in numar de 10-15
--> sunt caracteristice, pot fi recunoscute cu usurinta de un individ
- trasaturi secundare --> mii de dispozitii, trasaturi ciscumstantiale, conjuncturale, modalitati de a denumi multiple manifestari ale personalitatii
– caracteristicile portretului caracterial:
- unitatea caracterului --> conduita nu se modifica in mod esential
- expresivitatea caracterului --> nota specifica pe care i-o imprima trasaturile dominante
- originalitatea caracterului --> coerenta launtrica ce rezulta din modul unic de armonizare a trasaturilor cardinale cu cele primare si secundare
- bogatia caracterului --> este data de multitudinea relatiilor pe care persoana le stabileste cu semenii
- statornicia caracterului --> manifestarea constanta, in conduita, a trasaturilor caracteristice
- plasticitatea caracterului --> capacitatea de restructurare, de evolutie in raport cu noile cerinte
Rolul caracterului in structura personalitatii:
– caracterul este expresia intregului sistem al personalitatii => are un rol deosebit de important in adaptarea si integrarea individului in viata sociala
– fiind dobandit, acesta poate fi modelat in functie de cerintele mediului in care traim, dar si in functie de ce vrea fiecare dintre noi sa fie si sa devina => acceptarea sau respingerea celor din jur se face pe baza trasaturilor de caracter manifestate
– caracterul reprezinta o suma de principii care ofera consistenta interioara individului in campul social
Tema:
1. Analizati din punct de vedere caracterial o persoana pe care o cunoasteti;
2.Analizati 2 persoane cu trasaturi caracteriale asemanatoare si spuneti ce le diferentiaza una de cealalta.
Obiective:
Obiective generale:
Însuşirea corectă a informaţiei factuale şi folosirea adecvată a termenilor psihologici, în contexte diferite:
Dobândirea cunoştinţelor referitoare la caracter;
Autoevaluarea caracterului ;
Îmbunătăţirea strategiilor de educare a manifestarii caracterului prin cunoaşterea tipului de mediu in care subiectul a primit educatia;
Aprecierea şi valorizarea diferitelor moduri de gândire şi acţiune.
Obiective cognitive:
La sfârșitul lecției, elevii, utilizând cunoştinţele acumulate vor fi capabili:
-să definească conceptul de “caracter” si să-l prezinte cu propriile cuvinte;
-să explice caracteristicile caracterului precum si organizarea acestuia;
- sa argumenteze rolul caracterului in structura personalitatii;
Obiectivele vor fi atinse dacă se vor utiliza corect conceptele şi informaţia cu privire la lecție
Obiective operaționale:
Transmiterea informațiilor:
o Elevii: preiau informaţiile;
participă activ la secvenţa de predare prin răspunsuri la întrebările adresate
de profesor: ”Ce credeti că este caracterul?”.o Notează în caiete schema lecţiei
Înțelegerea noilor concepte:
o Expunerea este
presarată de întrebări tip, in scopul de a cunoaste viziunea conceptelor la
clasa, dupa care urmeaza explicația.
Fixarea cunostintelor:
La sfârșitul lecției, elevii vor fi capabili:- să-şi autoevalueze caracterul;
- să cunoască si să identifice tipurile de atitudini ; obiectivul va fi atins dacă se realizează tema și exercițiul din timpul orei exerciții (de exemplu: în scrieri literare fragmente care ilustrează acest lucru; sau în cadrul colectivității prin analiză individuală obiectivul va fi atins dacă se va explica de ce este gresita formularea “ aceasta persoana nu are caracter”;
Obiective creative
Pe parcursul lecției, elevii vor fi capabili să realizeze exerciții.
La sfârșitul lecției, elevii vor fi capabili să realizeze tema acasă.
1: Comunicarea subiectului şi a obiectivelor lecţiei de zi: 15 minute
· Caracterul– latura relational valorica a personalitatii
· Definire caracter si atitudine;
· Caracterizarea caracterului;
· Trasaturile de caracter;
Metode si mijloace:
· Explicaţie
· Manualul
· Suport ppt.
· Laptop si videoproiector
Obiective:
· Prezentarea materialului : stimul şi dirijarea învăţării
2:Transmiterea şi asimilarea noilor informaţii: 25 minute
· Caracteristici ale caracterului
· Tipuri de atutudini
· Trasaturile de caracter
Metode si mijloace:
· Expunerea
· Explicaţia
· Conversaţia euristică
· Manualul
· Videproiectorul
Obiective:
ü Transmiterea informatiilor
· Elevii: preiau informaţiile; participă activ la secvenţa de predare prin răspunsuri la întrebările adresate de profesor: ”Ati intalnit in experienta voastra termenul de „caracter”? Ce credeti ca este acesta?”
· Notează în caiete schema lecţiei
ü Intelegerea noilor conceptelor
- Expunerea este presarata de intrebari tip, in scopul de a cunoaste viziunea conceptelor la clasa, dupa care urmeaza explicatia.
- Fixarea cunostintelor
3: Obţinerea performanţei: 10 minute
Metode si mijloace:
· Problematizarea:
ü Este posibil ca o persoană să-și schimbe caracterul in anumite situatii?
ü Cum credeți că am fi dacă caracterul ar fi exclusiv dobandit?
· Conversaţia euristică
Obiective:
· Asigurarea feed-back-ului
· Fixarea cunostintelor
· Argumentarea pe baza conceptuala
· Evaluarea cunostintelor
La sfarsitul lecției, elevii vor fi capabili:
-să definească conceptul de caracter și să-l prezinte cu propriile cuvinte;
-să explice caracteristicile caracteruluii; -să argumenteze importanţa trasaturilor de caracter în viaţa individului;
-să explice caracteristicile caracteruluii; -să argumenteze importanţa trasaturilor de caracter în viaţa individului;
4:Prezentarea temei pentru acasa: 2 minute
Metode si mijloace
· Cerinta in cadrul postarii:
1.Analizati din punct de vedere caracterial o persoana pe care o cunoasteti;
2.Analizati din punct de vedere caracterial o persoana pe care o cunoasteti;
Obiective:
· Asigurarea retenţiei
· Operationalizarea cu noi concepte
· Creativitatea pe baza conceptuala
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu