luni, 21 noiembrie 2011

Note de lectie: Caracterul

Caracteristici:

 
 
latura relational-valorica a personalitatii

 
caracterul este totalitatea insusirilor psihice stabile care se exprima prin valorile promovate si prin atitdinile unui om in raport cu diferite domenii ale vietii socaile si in raport cu sine

 
acesta pune omul in relatie cu lumea prin intremediul sistemului de atitudini-valori

 
in timp, atitudinile se organizeaza, se structureaza, se ierarhizeaza astfel incat caracterul capata o dimensiune sistematica

 
modul cum se impune o trasatura, cum devine ea in istoria unui individ este propriu acestuia

 
– Caracterul este dobandit, se formeaza in timp

 
– portretul psiho-moral al unei persoane poate fi conturat prin intermediul trasaturilor de caracter

 
trasaturile de caracter reprezinta pozitii ale subiectului fata de cei din jur, un mod de a se raporta la evenimentele existentei sale in lume

 
atitudinea reprezinta modalitatea de raportare la o clasa generala de obiecte sau fenomene si prin care persoana se orienteaza subiectiv

 
nu orice trasatura de caracter reprezinta o atitudine, ci este necesar ca trasatura in cauza sa fie definitorie, esentiala, durabila, asociata cu o valoare morala si exprimata cu o anumita intensitate

 
atitudinea este o structura psihica sintetica ce cuprinte elemente cognitive, afectiv-motivationale si volitive

 
atitudinea este formata din 3 segmente:

 
- decizional

 
- directional

 
- executiv

 
atitudinea se manifesta in comportament prin interemdiul actiunilor voluntare

 
relatiile dintre atitudini se structureaza si in raport cu obiectul atitudinii: fata de ce anume se exprima, se raporteaza

 
clasificarea atitudinilor (cele mai importante):

 
- fata de sociatate --> exprima pozitia fata de societatea in care traim, fata de institutiile ei si, mai ales, fata de ceilalti semeni

 
--> ex: cinste, corectitudine, sinceritate, altruism, deschiderea spre altii, toleranta, bunatatea, spiritul de intrajutorarea si de sacrificiu, dar si opusul acestor trasaturi

 
- fata de munca --> exprima raportarea la propria activitate, la cerintele acesteia, la rezultatele asteptate, si realizate

 
--> ex: harnicie, constiinciozitate, exigenta, autoexigenta, disciplina, punctualitate, responsabilitatea, asumarea erorilor, initiativa, creativitate, dar si opusul

 
- fata de propria persoana --> exprima raportarea la propriu eu fizic, social si spiritual

 
--> ex: admiratie fata de propriul eu, incredere in sine, modestie, demnitate, spirit autocritic, dar si opusul acestor trasaturi

 
pentru a schita intr-adevar portretul psiho-moral al unei persoane este necesar sa fie luate in calcul si trasaturile voluntare de caracter (ex: fermitate, perseverenta, stapanire de sine, curaj, spirit hotarateroism etc.)

 
Allport propune urmatoarea organizare sistematica a caracterului:

 
- trasaturi cardinale --> sunt 2-3 trasaturi definitorii

 
- trasaturi primare --> in numar de 10-15

 
--> sunt caracteristice, pot fi recunoscute cu usurinta de un individ

 
- trasaturi secundare --> mii de dispozitii, trasaturi ciscumstantiale, conjuncturale, modalitati de a denumi multiple manifestari ale personalitatii

 
caracteristicile portretului caracterial:

 
- unitatea caracterului --> conduita nu se modifica in mod esential

 
- expresivitatea caracterului --> nota specifica pe care i-o imprima trasaturile dominante

 
- originalitatea caracterului --> coerenta launtrica ce rezulta din modul unic de armonizare a trasaturilor cardinale cu cele primare si secundare

 
- bogatia caracterului --> este data de multitudinea relatiilor pe care persoana le stabileste cu semenii

 
- statornicia caracterului --> manifestarea constanta, in conduita, a trasaturilor caracteristice

 
- plasticitatea caracterului --> capacitatea de restructurare, de evolutie in raport cu noile cerinte

 
- taria de caracter --> forta cu care sistemul caracterial isi apara unicitatea

 
Rolul caracterului in structura personalitatii:

 
caracterul este expresia intregului sistem al personalitatii => are un rol deosebit de important in adaptarea si integrarea individului in viata sociala

 
fiind dobandit, acesta poate fi modelat in functie de cerintele mediului in care traim, dar si in functie de ce vrea fiecare dintre noi sa fie si sa devina => acceptarea sau respingerea celor din jur se face pe baza trasaturilor de caracter manifestate

 
caracterul reprezinta o suma de principii care ofera consistenta interioara individului in campul social

 
Tema:

 1. Analizati din punct de vedere caracterial o persoana pe care o cunoasteti;
 2.Analizati 2 persoane cu trasaturi caracteriale asemanatoare si spuneti ce le diferentiaza una de cealalta.

 
Obiective:

Obiective  generale:

Însuşirea corectă a informaţiei factuale şi folosirea adecvată a termenilor psihologici, în contexte diferite:
Dobândirea cunoştinţelor referitoare la caracter;
Autoevaluarea caracterului ;
Îmbunătăţirea strategiilor de educare a manifestarii caracterului prin cunoaşterea tipului de mediu in care subiectul a primit educatia;
Aprecierea şi valorizarea diferitelor  moduri de gândire şi acţiune.
           

Obiective cognitive:

La sfârșitul lecției, elevii, utilizând cunoştinţele acumulate vor fi capabili:
-să definească  conceptul de “caracter” si să-l prezinte cu propriile cuvinte;
-să explice caracteristicile caracterului precum si organizarea acestuia;
- sa argumenteze rolul caracterului in structura personalitatii;
Obiectivele vor fi atinse dacă se vor utiliza corect conceptele şi informaţia cu privire la lecție

 
Obiective operaționale:

Transmiterea informațiilor:
o Elevii: preiau informaţiile; participă activ la secvenţa de predare prin răspunsuri la întrebările adresate de profesor: ”Ce credeti că este caracterul?”.
o Notează în caiete schema lecţiei

Înțelegerea noilor concepte:
o Expunerea este presarată de întrebări tip, in scopul de a cunoaste viziunea conceptelor la clasa, dupa care urmeaza explicația.

Fixarea cunostintelor:
La sfârșitul lecției, elevii vor fi capabili:
- să-şi autoevalueze caracterul;
- să cunoască si să identifice tipurile de atitudini ; obiectivul va fi atins dacă se realizează tema și exercițiul din timpul orei exerciții (de exemplu: în scrieri literare fragmente care ilustrează acest lucru; sau în cadrul colectivității prin analiză individuală obiectivul va fi atins dacă se va explica de ce este gresita formularea “ aceasta persoana nu are caracter”;

Obiective creative
Pe parcursul lecției, elevii vor fi capabili să realizeze exerciții.
La sfârșitul lecției, elevii vor fi capabili să realizeze tema acasă.

 
Caracterul:  Proiect didactic

1: Comunicarea subiectului şi a obiectivelor lecţiei de zi15 minute
·        Caracterul– latura relational valorica a personalitatii
·        Definire caracter si atitudine;
·        Caracterizarea caracterului;
·        Trasaturile de caracter;
       Metode si mijloace:      
·        Explicaţie
·        Manualul
·        Suport ppt.
·        Laptop si videoproiector
       Obiective:
·        Prezentarea materialului : stimul şi dirijarea învăţării 

 
2:Transmiterea şi asimilarea noilor informaţii: 25 minute
·        Caracteristici ale caracterului
·        Tipuri de atutudini
·        Trasaturile de caracter
      Metode si mijloace:
·        Expunerea
·        Explicaţia
·        Conversaţia euristică
·        Manualul
·        Videproiectorul
      Obiective:
ü      Transmiterea informatiilor
·        Elevii: preiau informaţiile; participă activ la secvenţa de predare prin răspunsuri la întrebările adresate de profesor: ”Ati intalnit in experienta voastra termenul de „caracter”? Ce credeti ca este acesta?”
·        Notează în caiete schema lecţiei
ü      Intelegerea noilor conceptelor
  •         Expunerea este presarata de intrebari tip, in scopul de a cunoaste viziunea conceptelor la clasa, dupa care urmeaza explicatia.
  • Fixarea cunostintelor                                                                                                                                                                    
3: Obţinerea performanţei: 10 minute
 Metode si mijloace:
·        Problematizarea: 
ü      Este posibil ca o persoană să-și schimbe caracterul in anumite situatii?
ü      Cum credeți că am fi dacă caracterul ar fi exclusiv dobandit?
·        Conversaţia euristică
Obiective:
·        Asigurarea feed-back-ului
·        Fixarea cunostintelor
·        Argumentarea pe baza conceptuala
·        Evaluarea cunostintelor
La sfarsitul lecției, elevii vor fi capabili:
-să definească conceptul de caracter și să-l prezinte cu propriile cuvinte;                                                           
-să explice caracteristicile caracteruluii;                                                                                                                                                 -să argumenteze importanţa trasaturilor de caracter în viaţa individului;        
                                                   
4:Prezentarea temei pentru acasa: 2 minute
Metode si mijloace
·        Cerinta in cadrul postarii:
1.Analizati din punct de vedere caracterial o persoana pe care o cunoasteti;
2.Analizati din punct de vedere caracterial o persoana pe care o cunoasteti;
Obiective:
·        Asigurarea retenţiei
·        Operationalizarea cu noi concepte
·        Creativitatea pe baza conceptuala

 


 
 

 
 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu